Prijava
Jak na pozitivní přístup k životu i v těžkých životních situacích

12 nasvetov, kako pozitivno pristopiti k življenju tudi v težkih življenjskih situacijah

Ali redno telovadite? Dobro. Tako kot delamo na svoji postavi in videzu, da bi se počutili odlično v svojem telesu, moramo tudi na mislih delati, da se psihično počutimo dobro. To je še toliko bolj pomembno, kadar se znajdemo v situacijah, ki nam povzročajo tesnobo ali stres.

Se vam zgodi, da se vrnete iz službe, imate polno glavo skrbi in se ne morete kar “izklopiti”? Ali pa zvečer gledate novice in vas skrbi, kaj se dogaja okoli vas? Zagotovo niste sami. Dobra novica je, da si pri teh negativnih občutkih lahko pomagamo na veliko načinov. V današnjem članku bomo predstavili nekaj nasvetov za ohranjanje pozitivne miselnosti. Pojasnili vam bomo tudi, kako delati s svojim umom in bolje obvladovati vsakdanje situacije.

Zakaj je pomembno ohranjati pozitivno miselnost?

Miselnost ima velik vpliv na skoraj vsa področja vašega življenja. V veliki meri je odvisno od tega, kako zaznavate stvari okoli sebe in kako se nanje odzivate. Poskusite po spominu ugotoviti, kaj vas je pred kratkim motilo ali vznemirjalo ali kako drugače negativno vplivalo na vaše razpoloženje. Na primer – to, kako ste se odzvali na določen dražljaj, je razlika med vami in ljudmi, ki so svoj um “nastavili” na pozitiven način.

Kako regirati pozitivno v slabih situacijah

Zjutraj sem zamidila/-a avtobus. Kaj naj naredim?

  • Negativna miselnost: No, pa še en tak dan! Že tako sem v zaostanku, moje delo se bo zaradi poznega prihoda kopičilo in zaradi tega niti za kosilo ne bom imel/-a časa. Potem pridem zvečer domov, pojem vse, kar najdem v hladilniku, in se še bolj zredim, vse to zaradi tega avtobusa.
  • Pozitivna miselnost: Ni kaj, nameraval/-a sem iti danes na sprehod, tako da lahko to storim zdaj. Mirno bom premišljeval/-a o tem, na čem bom delal/-a ves dan, uredil/-a svoje misli, v službo pa bom prišel/-la bistre glave in moj dan bo čim bolj produktiven.

Kateri skupini želite pripadati – med ljudi, ki pustijo, da jim vsaka malenkost uniči dan, ali želite biti med tistimi, ki lahko v vsem najdejo nekaj dobrega? Predvidevam, da se druga opcija sliši bolje. Naše negativne misli vplivajo ne le na naše razpoloženje, ampak tudi na raven stresa ali tesnobe. Kratkoročno lahko ti pogoji povečajo našo zmogljivost, nam na primer pred pomembno predstavitvijo pomagajo, da se zberemo, poleg tega pa prebudijo telo, da doseže svoj maksimalni potencial. Težava pa nastane, ko stres ali tesnoba postane vaš dolgoročni spremljevalec. Razvoj fobij, anksioznih motenj, agresije, depresije, prehranjevalnih motenj, spolne disfunkcije ali povečanega tveganja za samomor ni nič nenavadnega. [2]

Na začetku se lahko razvijanje pozitivne miselnosti zdi kot nadčloveška naloga. Vendar je ravno obratno. Obstaja veliko preprostih praks, ki jih lahko postopoma uporabljate v svojem življenju za izboljšanje kakovosti svojega vsakdana.

Kako ohranjati pozitivno miselnost?

Pozitivna miselnost ne pomeni samo biti srečnejši in imeti pozitiven odnos do dogodkov in situacij. In tudi ne pomeni, da morate postati hipi, ki išče mavrice in samoroge. Preprosto povedano, to je življenjska filozofija, ki vam lahko dolgoročno pomaga ustvariti resnične vrednote v življenju in graditi veščine, ki bodo vaše vsakdanje življenje naredile bolj prijetno. [1]

V povezavi s pozitivnim razmišljanjem imajo pozitivna čustva pomembno vlogo v našem življenju, saj vplivajo na naša prihodnja dejanja in delovanje. Pozitivno čustvo v obliki “veselja”, ki se na primer pojavi v vašem življenju (lahko ga povzročijo številne situacije), vzbuja veselje zaradi drugih stvari in željo po drugih dejavnostih. V resnici to pomeni, da ima oseba, ki začne čutiti veselje, večjo željo po ustvarjanju, športu, premikanju svojih meja itd. Če se iz veselja lotijo drugih dejavnosti, lahko te druge dejavnosti spet vzbudijo veselje in tako ustvarijo  krog pozitivnih čustev. [2]

“Pozitivno razmišljanje je miselni in čustveni odnos, ki se osredotoča na svetlo plat življenja in pričakuje pozitivne rezultate.”Remez Sasson [3]

Kako ostati pozitiven v težkih časih?

6 orodij za ohranjanje pozitivnega mišljenja

Začnimo z nekaj tehnikami, ki vam lahko pomagajo aktivno razvijati pozitivno mišljenje. [4] [5] 

1.Ostanite optimistični. Poskusite se vpletati v nove stvari, tvegati in domnevati, da se bo vse dobro izšlo. Ne sprejemajte možnosti, da se vam trud ne bo obrestoval, hkrati pa se ne pustite vleči v pesimističen pogled na svet in nenehno razmišljanje o negativnih dogodkih.

2. Sprejmite realnost. Sprejmite, da se stvari ne odvijejo vedno tako, kot želite. Če pride do te situacije, jo sprejmite. Ne zapletajte se v negativne misli o situaciji, na katero ne morete vplivati. Vsekakor vas ne bi smelo odvrniti od ponovnega preizkušanja novih stvari.

3. Bodite odporni. Tudi negativne stvari se zgodijo z razlogom. Naučijo nas obvladovati neuspeh, razočaranje ter nas tudi učijo, kkao priti nazaj na pravo pot. Navsezadnje se tudi majhni otroci učijo na napakah. Neštetokrat so morali pasti na tla, preden so se naučili hoditi. Tudi vi ste bili nekoč otrok, kajne?

4. Bodite hvaležni. Aktivno cenite vse dobre stvari, ki se vam zgodijo v življenju. Ali vam v službi ne uspeva? Bodite hvaležni, da ste zdravi in imate streho nad glavo. Imate težave v osebnem življenju? Bodite hvaležni, da imate prosto popoldne in lahko telovadite ali preberete knjigo. Tudi v najslabši življenjski situaciji je vedno nekaj, za kar smo lahko hvaležni.

5. Prakticirajte čuječnost. Ta tehnika je sestavljena iz učenja življenja in zaznavanja sedanjega momenta. Zahvaljujoč temu lahko bolje cenite vsakodnevne radosti, ki jih morda dojemate kot nekaj samoumevnega, in tudi bolje delate s svojimi mislimi ter občutki.

6. Ohranjajte integriteto. Bodite pravični in pošteni, nasprotno pa se izogibajte laganju in varanju. Če namerno škodujete, ne morete pričakovati, da bodo z vami ravnali drugače. Vaše vedenje se vam bo vrnilo kot bumerang, tako dobro kot slabo.

Morda vas zanimajo ti izdelki:

Kako spraviti “pozitivnost” v vsakdan?

Zdaj, ko smo seznanjeni s tehnikami, ki vodijo do pozitivnega uma, morate prepoznati tudi preproste dejavnosti, ki jih lahko opravljate vsak dan, da sčasoma postanete pozitivno naravnana oseba. Torej, kaj lahko storite glede tega?

1. Naj bo vsako jutro prijetno

Pomislite, kaj vam lahko polepša dan zjutraj in tudi kaj vas lahko vznemirja. Ali spremljate novice, ki v vas vzbujajo negativne občutke? Ne delajte si tega. Namesto tega predvajajte svojo najljubšo glasbo z jutranjo kavo ali uživajte v tišini, ki vas bo pomirila pred napornim dnevom.

Nasmehnite se in si recite, da bo danes uspešen in produktiven dan. Če je zunaj lepo, odprite okno in se prepustite soncu. Lahko si pripravite tudi svoj najljubši zajtrk. Ne verjamemo, da vam ovseni kosmiči z arašidovim maslom ali slastne palačinke ne polepšajo dneva.

Kako si ustvariti prijetna jutra

2. Negativne dogodke jemljite kot priložnost

Ste si zjutraj rekli, da se bo ta dan splačal, pa vam ne gre od rok? Tudi takšna situacija se lahko zgodi in nanjo se je treba znati odzvati. Nobenega razloga ni, da povesite glavo. Če gre kaj narobe, se ustavite, sprocesirajte, kaj se je zgodilo in kakšne so posledice. Po tem koraku se pojavi situacija, ko je treba iz neprijetnega dogodka izvleči čim več.

  • Ali se je vaša najljubša skodelica za kavo razbila? To izkoristite kot priložnost za nakup nove, ki bo še lepša. In za bonus skupaj z njo nabavite še paket sveže pražene kave.
  • Se je partner razšel z vami? Končno imate čas, da se v celoti posvetite hobijem, ki ste jih doslej zanemarjali zaradi zveze.
  • Ste si zlomili nogo in se ne morete ukvarjati s športom? Imate priložnost, da razvijete druge veščine. Izboljšajte svoje tuje jezike, prijavite se na spletni tečaj ali končno preberite knjigo, ki ste jo odlagali že nekaj mesecev.

Vsaka situacija v vaše življenje prinese nove stvari in možnosti. Lahko pa tudi kar najbolje izkoristite negativne. Vse kar morate storiti je, da spremenite svoj pristop in začnete na njih gledati kot na priložnost. Zavestno se lahko odločimo, ali bomo situacijo sprejeli kot slabo ali pa bomo v njej poskusili najti nekaj dobrega. In če v novo razvitih razmerah ne morete pomisliti na pozitivne strani, se poskusite posvetovati s svojimi najbližjimi.

Ne bodite materialistični, osredotočite se na izkušnje in odnose

3. Z drugimi ravnajte tako, kot želite, da ravnajo z vami

Ste že kdaj slišali ta pregovor? Verjetno bo nekaj na tem. Če se ti kdo nasmehne, kaj narediš? Verjetno vrnete nasmeh. In enako deluje v negativnem kontekstu. Ko z nekom ravnate slabo, ne morete pričakovati, da se bo ta oseba vedla drugače.

Torej, delajte to, kar želite od drugih. Z njimi ravnajte vljudno, s spoštovanjem, jih pohvaite, pomagajte drugim, jim zaželite uspeh, jih podpirajte, delite veselje z njimi in videli boste, da se vam bo takšno vedenje vrnilo nazaj.

4. Ne oklepajte se materialnih stvari

Poskusite biti manj materialistični. Namerno prebrskajte svoj spomin in se spomnite obdobja pred tremi leti. Verjetno se ne boste več spomnili časa, ko ste kupili nove hlače ali majico. Prepričan pa sem, da se boste spomnili kraja, ki ste ga obiskali, dogodka, ki ste se ga udeležili, ali edinstvenega trenutka, ki ste ga imeli z ljubljeno osebo.

Zato poskušajte živeti za izkušnje in graditi trdne odnose z ljudmi, ki so vam pomembni. Posledično vas bo to naredilo za veliko bolj pozitivno naravnano osebo, kot pa tista materialna stvar, ki bi jo kupili in nanjo pozabili.

5. Pohvalite se tudi za manjši napredek

Hvaliti druge se vam zdi samoumevno, toda roko na srce, ali veste, kako sami sebe pohvaliti? Kdaj ste si nazadnje rekli, da ste nekaj dobro naredili, da ste bili res dobri? Ni treba, da se hvalite samo za velike stvari. Začnite z majhnimi.

  • Ali varčujete za počitnice? Pohvalite se za prvih 10 evrov, ki ste jih privarčevali za to.
  • Ali hodite v fitnes? Pohvalite se za svoj novi osebni rekord.
  • Ste tekač? Pohvalite se, da niste obupali, ko je začelo deževati.
  • Bi radi prebrali več? Pohvalite se za prvo stran, ki jo končate.

Dobro usmerjena samohvala je naslednji korak, da postanete pozitivna, samozavestna oseba, ki pozna svoje lastnosti in jih zna ceniti. Če se cenite za to, kar zmorete, vas bodo ljudje okoli vas bolj verjetno cenili zaradi istih lastnosti.

Kako se znebiti stresa in tesnobe

6. Ne pritožujte se nad stvarmi, na katere ne morete vplivati

Kolikokrat ste se pritoževali, da je zunaj premrzlo, prevroče ali da dežuje? Kaj pa nenehno naraščajoče cene? Obstajajo stvari, na katere ne morete vplivati, in pritoževanje nad njimi nima smisla, saj s tem pokvarite svoje razpoloženje in nato svojo negativnost prenesete na druge. Sprejmite jih kot dejstvo in poskusite v njih najti nekaj pozitivnega.

Če po drugi strani veste, da lahko vplivate na situacijo, se ne pritožujte in se po najboljših močeh trudite, da bi kaj spremenili. [8]

  • Je vaš povsem nov telefon prenehal delovati? Nehajte se pritoževati in ga odnesite nazaj v trgovino.
  • Vas trenutne politične razmere jezijo? Pojdite na volitve ali se osebno vključite v skupnost, v kateri se nahajate.

Nima se smisla pritoževati. Če veste, da lahko vsaj delno prispevate k spremembam, naredite to po svojih najboljših močeh. To je tudi način, da boste zadovoljni s svojimi dejanji, kar vam bo pomagalo ohranjati pozitivno miselnost.

Kako ohraniti dobro voljo in uživati v malenkostih

7. Uživajte v majhnih stvareh

Živimo v času blaginje, ko nam marsikaj postane nekaj samoumevnega. Vendar na svetu obstajajo milijoni ljudi, ki nimajo kaj jesti, kje živeti in celo nimajo dostopa do pitne vode. Ozrite se okoli sebe, se zavedajte teh zadev in uživajte v njih.

  • Namesto da bi bili slabe volje, ker je spet ponedeljek, preostanek tedna pa boste preživeli pred računalnikom in delali na Excelu, bodite veseli, da imate računalnik in lahko delate.
  • Bodite veseli tistega najljubšega prigrizka, ki vas čaka v omari.
  • Uživajte, kadar se zavijete v čiste rjuhe, ko greste spat.

Osredotočite se na to, kar imate v življenju, in uživajte v tem. Stvari niso samoumevne in to, kar imate zdaj, zagotovo ni zagarantirano.

Če želite to veščino še bolj obvladovati, si lahko v dnevnik zapišete stvari, zaradi katerih ste veseli in hvaležni. Potem pa med slabim obdobjem preprosto prelistajte strani in se zavedajte, kako velike stvari imate v življenju.

8. Naj negativnost ostalih ne vpliva na vas

Imate ob sebi nekoga, ki se nikoli ne nasmehne, se nenehno pritožuje, opozarja na pomanjkljivosti drugih in vidi le slabo plat vsega? Pomislite, ali ti ljudje kaj vnesejo v vaše življenje, in če ne, ne iščite njihove družbe. Če cenite svoj čas, ga nima smisla zapravljati z ljudmi, katerih prisotnost vas potre ali kako drugače negativno vpliva na vas.

9. Meditirajte

Obstaja veliko načinov za meditacijo. Obstaja več vrst meditacije, vsaka s svojim pomenom. Če teh metod ne poznate, lahko začnete s čuječnostjo, na primer s tehniko, ki vas bo naučila, da se zavedate sedanjega trenutka.

Kako prakticirati čuječnost?

  • Začnite z iskanjem položaja (sede, leže), v katerem se boste počutili udobno in sproščeno.
  • Osredotočite se le na svoje dihanje, poskušajte ne razmišljati o ničemer drugem.
  • Če se ne morete osredotočiti na dihanje samo, poskusite odštevati sekunde vdiha in izdiha; to bi vas moralo dovolj odvrniti od drugih misli.
  • Ko um začne tavati drugim mislim, jih poskusite potisniti v ozadje in se vrnite v dihanje.

Ko obvladate to tehniko, se boste naučili delati s svojim umom in boste bolje obvladali vse ovire vsakdanjega življenja.

Kako umiriti um s pomočjo meditacije in čuječnosti

10. Naučite se pogovarjati sami s sabo

Če imate glavo polno misli, ni to nič nenavadnega, a pomembno je, kakšen je njihov značaj.

  • Se krivite za svoje nezgode?
  • Sestavljate katastrofalne scenarije situacij, ki vas čakajo?
  • Ali ves čas v mislih ponavljate negativne situacije, ki so se vam zgodile v življenju?

Spremenite svoj pogled na situacijo in se naučite govoriti sami s seboj. Namesto da bi se krivili za nekaj, kar se ni izšlo, bodite ponosni nase, da ste to stvar sploh poskušali narediti. Namesto, da bi se ob pridobivanju kilogramov počutili slabo, se pohvalite, ker imate več moči, s katero boste dosegli svojo sanjsko postavo. Poskusite govoriti s seboj kot s prijateljem. Verjetno ne bi prijatelju rekli, da je neuporaben in ne bo dosegel svojih ciljev, kajne?

Zmanjšajte stres z aktivnostmi, v katerih uživate

11. Poiščite čas za dejavnosti, v katerih uživate

Kaj bi storili, če ne bi imeli odgovornosti? Bi bilo to risanje, petje, branje, šport ali gledanje televizije? Naredite seznam dejavnosti, ki vam prinašajo veselje. In četudi se vam zdi, da je vaš dnevnik popolnoma poln, vsak dan poiščite vsaj en trenutek, da naredite nekaj, kar vam je všeč. Izogibajte se stavkom, kot so “če bom našel nekaj časa, bom gledal televizijo” ali “če bo mogoče, bom zvečer nekaj časa bral”.

Če se znate organizirati v delovnih zadevah, se naučite rezervirati prostor tudi za dejavnosti, v katerih uživate. Ni sramota, če si v dnevniku privoščite 30-minutni odmor, da ležite na kavču, igrate video igre ali imate kratek trening. Če vsak dan počnete nekaj, v čemer uživate, boste na splošno srečnejši in po možnosti bolj učinkoviti v službi.

12. Ne bojte se prositi za strokovno pomoč

V življenju se lahko zgodi, da tudi najboljša navodila, kako se znebiti tesnobe in negativnih misli, ne pomagajo. Če ste na tej točki, je vsekakor primerno, da poiščete pomoč pri strokovnjaku. Zagotovo vam bo pomagal rešiti vaša vprašanja učinkoviteje in hitreje kot “strokovnjaki” in guruji na spletnih forumih. Raje se držite čim dlje stran od teh.

Kaj smo se naučili?

Obvladovanje pasti vsakdana je včasih težko opravilo. Vendar je s pozitivno miselnostjo reševanje problemov lahko veliko lažje in morda boste ugotovili, da nekatere težave obstajajo le v vaši glavi. Prej ko obvladate osnovna orodja pozitivnega mišljenja in jih v majhnih korakih uporabite v svojem vsakdanjem življenju, prej boste opazili izboljšanje kakovosti svojega življenja v vseh pogledih.

Kaj pa vi – se utapljate v negativnih mislih ali se jih s pozitivnim razmišljanjem lahko hitro rešite? V komentarjih nam povejte o svojih tehnikah, ki vas spravljajo v dobro voljo.

Viri:

[1] How Positive Thinking Builds Your Skills, Boosts Your Health, and Improves Your Work – https://jamesclear.com/positive-thinking

[2] Barbara L. Fredrickson – The broaden-and-build theory of positive emotions – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1693418/pdf/15347528.pdf

[3] Dr. Geetika Patnaik – Positive Psychology for Improving Mental Health & Well-Being – https://books.google.cz/books?id=XLEcEAAAQBAJ&dq=%E2%80%9CPositive+thinking+is+a+mental+and+emotional+attitude+that+focuses+on+the+bright+side+of+life+and+expects+positive+results.%E2%80%9D&hl=cs&source=gbs_navlinks_s

[4] Dr. Ahmed Sayeed – Sky is Yours ISBN 9789389774054

[5] Courtney E. Ackerman, MA – What is Positive Mindset: 89 Ways to Achieve a Positive Mental Attitude – https://positivepsychology.com/positive-mindset/

[6] Paul Broomhead a kol. – The Effects of a Positive Mindset Trigger Word Pre-Performance Routine on the Expressive Performance of Junior High Age Singers – https://doi.org/10.1177/0022429411435363

[7] Sheldon Hanton a kol. – Self-confidence and anxiety interpretation: A qualitative investigation – https://doi.org/10.1016/S1469-0292(03)00040-2

[8] Kowalski, R. M. – Complaints and complaining: Functions, antecedents, and consequences. – https://doi.org/10.1037/0033-2909.119.2.179